Prevodovka je dôležitou súčasťou väčšiny strojov a podieľa sa na poháňaní daného zariadenie veľkým percentom. Delia sa na mechanické (planétové prevodovky, šnekové prevodovky), hydrodynamické, hydromechanické a špeciálne typy.
Základné delenie prevodoviek
Prevodovky možno deliť z viacerých pohľadov. Najčastejšie sa delia podľa konštrukcie na:
- mechanické s ozubenými kolesami a hydromechanické
- podľa počtu prevodov na jedno a viacstupňové
- podľa prevodového pomeru na prevodovky s konštantným prevodom alebo meniteľným (stupňovite alebo plynule)
Mechanické prevodovky
K mechanickým prevodovkám patria aj dôležité šnekové prevodovky s kolmým vstupným a výstupným hriadeľom. Ide o špeciálny prípad pravouhlých šróbových súkolí, pričom počet zubov na pastorku je 1-9. Používajú sa pre malé výkony do 150 kW. K výhodám šnekových prevodoviek patrí veľký prevodový pomer, tichý chod a samosvornosť. Tento typ má ale nízku účinnosť, veľké trenie a krátku životnosť.
Mechanické planétové prevodovky sa často využívajú v motorových vozidlách aj v konštrukciách lodí a turbín. V strojárskom priemysle sú obľúbené vďaka tomu, že prenášajú vysoké otáčky a veľké výkony.
Výhodou je aj to, že majú v porovnaní s inými prevodovkami menšie rozmery, dlhšiu životnosť a jednoduchšie radenie. Na druhej strane ale prichádza k väčšiemu zaťaženiu ložísk a náklady na výrobu sú vyššie.
Hydrodynamická a hydromechanická prevodovka
Hydrodynamické prevodovky využíva hydrodynamické prvky – meniče a spojky. Výkon sa prenáša cez meniče alebo spojky s tým, že meniče fungujú ako rýchlostné stupne. Meniče sú obvykle ozubené kolieska.
Hydromechanické prevodovky sú kombináciou hydrodynamických a mechanických. Nižší prevodový stupeň využíva hydromechanický menič, vyššie stupne sú už mechanické. V oboch prípadoch je slabinou pracovná kvapalina, každá zo spomenutých ale služí dobre a požadovanému vkonu.
Text: PR